De kaartjesverkoper in Tilburg had ons kaartjes verkocht voor het traject Tilburg-Arnhem op 5 maart, en Arnhem-Tilburg op 7 maart. Hij raadde ons aan om in Arnhem de kaartjes naar en van Oberhausen te kopen. ‘In Duitsland werken ze nog met weekend retours. Wij kunnen die kaartjes niet aanleveren, omdat we geen internationaal station zijn, en Arnhem wel. Dan ben je goedkoper uit….’
We hadden een half uur de tijd om over te stappen (met rolstoel), en een kaartje te kopen. We werden geholpen door een alleraardigste stationsvrouw, die ons wel eerst even uit de droom hielp: ‘op internationale trajecten gelden geen weekend retours’. Vervolgens ging ze voor ons in de weer om de kaartjes naar en van Oberhausen met railway-plus korting uit de automaat te krijgen. Net waren we op het punt gekomen dat er betaald kon worden, sloeg het apparaat op tilt…..het kaartje kopen lukte niet meer. ‘Ik zal wel met jullie meelopen, en de conducteur in de ICE op de hoogte brengen. Jullie zullen nu een kaartje in de trein moeten kopen, maar jullie hoeven dan de boete niet te betalen.’ Prima geregeld dus…..
In de trein naar Oberhausen kwamen twee conducteurs naar ons toe: één voor het traject van Arnhem naar de Nederlands-Duitse grens, en één vanaf die grens naar Oberhausen. Nou dat wordt dan zoveel bij elkaar…..Ho ho, wacht even, we hebben nog kortingskaarten, en een railway-plus kaart voor het buitenland. Helaas meneer, deze apparaten kunnen geen korting berekenen. Maar dat kan toch niet, jullie weten toch, dat de automaat in Arnhem crashte? Jawel, maar toch….
Mijn partner zei, dat we voor de grap dan maar een brief naar de NS gingen sturen. Nou mevrouw, ik zou maar niet in de brief zetten dat het voor de grap is, dan krijgt u een brief terug, waarin staat: haha…Maar wij raden u wel aan om een brief naar de NS te sturen, u behoort wel geld terug te krijgen.
Ah, station Oberhausen, we zijn er…..rolstoel in gereedheid…..conducteur staat in de deuropening, gaat niet opzij, hoort niet dat wij eruit willen, doet de deur weer dicht, en we rijden station Oberhausen weer uit….gelukkig niet ver. In Duisburg, tien minuten verder, konden we de trein alweer terug nemen.
(Als we eerder hadden geweten dat je in Duisburg een heel Legoland-gebeuren had, waren we daar wel naar op zoek gegaan nu we er toch waren, maar dat wisten we dus niet…)
De terugreis viel best mee, Casa; we hebben alleen in Arnhem de aansluiting gemist met de trein naar Tilburg. In Oberhausen had onze trein vertraging. De overstaptijd was nu voor de normaal lopende mens net voldoende, maar voor iemand met een rolstoel zeker niet….
Niet te geloven dat de NS nog klanten heeft, ja waarschijnlijk omdat ze nergens anders terecht kunnen. Nog een geluk dat jullie er in Duisburg wel uit mochten. Gezien de titel vermoed ik dat de terugreis ook niet helemaal vlekkeloos is verlopen?