Er wordt flink aan de wegen gewerkt. Tilburg kent al Ringbanen rondom het grote centrum. Om het echte, veel kleinere, centrum wordt nu een Cityring gerealiseerd. Eénrichtingverkeer voor de automobilist. Via een wirwar aan weggetjes kun je als automobilist nog wel in het centrum komen, maar het is duidelijk dat die acties zoveel mogelijk ontmoedigd worden. De Cityring is er mede gekomen om de auto uit het centrum te weren. Er zijn wel extra parkeergarages gebouwd, maar daar wordt toch minder gebruik van gemaakt dan gehoopt, en vooral, dan begroot….dat zal je altijd zien: bereik je je doel, kom je met iets anders in de knel. Amsterdam kent dat probleem ook, maar dan een graadje erger.

De gemeente zou de gemeente niet zijn, als ze niet een alternatieve inkomstenbron aangeboord heeft: de fietser.
Meer mensen gaan met de fiets naar hun werk. Fietsen hebben jarenlang in de schuur gestaan, wachtend op betere tijden. Nu is het zover. Wat doet de politie? Die vormt al op verschillende dagen met een aantal mensen een fuik op belangrijke fietskruispunten. Heb je geen licht, dan is het boekje snel getrokken. Rijden er toevallig veel mensen van wie het licht van de fiets het doet, dan kan het gebeuren dat er zomaar iemand naar de kant gehaald wordt. Een nadere inspectie van de fiets volgt. Er moet tenslotte gescoord worden. Elke euro extra in de gemeentekas is meegenomen.

Tot nog toe ben ik de dans ontsprongen. Het achterlicht van mijn fiets doet het niet. Natuurlijk moest ik daar door iemand anders op gewezen worden. Zelf kan ik het niet zien, vanwege de fietstassen die achter over de bagagedrager hangen.