Ik zag vanavond toevallig een item bij De Ombudsman over de gemeente Noordenveld, dwz over het feit dat het gemeentebestuur besloten heeft om een termijn te hanteren van 60 dagen voor het betalen van produkten en diensten die ze van de verschillende bedrijven afnemen. Een bezuinigingsmaatregel, zo verdedigt de wethouder het besluit. Mocht de leverancier toch een snelle betaling wensen (30 dagen is normaal), dan moet er 2% van de som als korting in mindering gebracht worden…
Willen de burgers echter bijvoorbeeld een nieuw paspoort, en zijn ze van plan die meteen te betalen, dan kunnen ze praten als Brugman, maar die 2% korting zit er niet in….
Dit item deed me denken aan een telefoontje dat ik vanochtend voerde met iemand van een instelling die in december een aantal kerstpakketten door de wereldwinkel heeft laten verzorgen. De rekening was nog niet betaald; ik was benieuwd naar het waarom.
‘De wereldwinkel, zegt u? Oja, nu weet ik het weer, het pakket met onder andere die tajine…Ja, nee, de envelop met de factuur erin heb ik in het postvakje van de administratie gelegd. De administratrice komt niet zo vaak, dus komt er veel andere post bovenop te liggen. Als ze komt, begint ze gewoon bovenaan. Maandag komt ze weer. Ik zal zeggen dat ze meer onderin het bakje moet graaien…’
Geweldig vind ik dit. Wat nou betalingstermijn…..
Ja, inderdaad, die was ik weer vergeten, Bertie…
:-)))
Doet me denken aan die man die alle nota’s in een hoge hoed gooide.
Wanneer iemand klaagde over de betaling antwoordde hij doodleuk: ‘Niet zeuren, je mag blij zijn dat je rekening in de hoed terecht komt…’