Regelmatig zie ik spotjes op TV voorbijkomen, waarin iemand een bepaald woord SMS-t naar, meestal, 3040. Of het nu is om te weten wat een huis kost, of een auto. Ik vraag me altijd af: zijn er nu echt mensen die dit doen? Kennelijk wel.

Zo zijn er de TV-programma’s waarbij je per SMS aan kunt geven wie door moet gaan naar de volgende ronde. Het maakt TV enigszins interactief. Tevens genereert het natuurlijk geld, want die SMS-jes kosten wel wat.

Unicef heeft ook een SMS-actie in het leven geroepen. Samen met RTL. Het is slecht gesteld met de kindertjes in Guatemala. Nou ja, op andere plekken in de wereld ook wel, maar dit land is nu uitgekozen tot trending topic. Als je ‘Unicef’ per SMS stuurt naar 3040, dan hoeft een kind in Guatemala een dag geen honger te hebben. Persoonlijk heb ik twijfels bij zo’n slogan, maar goed. Het SMS-je kost 1,50 euro.
Het startsein voor de actie werd in het programma van Carlo en Irene, Life4you, gedaan door Nicolette van Dam en Renate Verbaan. In RTL-Boulevard bracht Albert Verlinde de actie ook uitgebreid onder de aandacht. Tromgeroffel toen bleek dat de teller van het aantal SMS-jes aan het eind van het programma bijna verdubbeld was: van 21.000 naar 38.000.

Zie ook hier…

Toch, als dit soort personen zich bezighoudt met zo’n actie, word ik achterdochtig. Het doel is hartstikke goed. Ik heb echter het gevoel dat van elke 1,50 euro er slechts 50 cent op de plaats van bestemming komt. Rechtstreeks iets overmaken naar Unicef lijkt me effectiever. Maar misschien bereikt Unicef op deze manier meer, ook al krijgen ze van elke 1,50 minder. Het aantal mensen dat SMS-t zal groter zijn.

Je vraagt je wel af wie de echte verdieners van deze actie worden….

Update 17 november:
UnicefNederland geeft, na mijn vraag hierover, aan dat van de 1,50 euro er 1,16 euro overblijft voor de ondervoede kinderen in Guatemala. Deze actie is slechts een onderdeel van het totale hulpprogramma voor ondervoede kinderen overal ter wereld….