Bijna een jaar geleden zagen we voor zoon O een leuk verjaardagscadeau bij de Primera. Een tafelaansteker van Zippo. Nog afgeprijsd ook.

Hij raakt zijn aanstekers altijd kwijt, maar deze zal dat lot niet ondergaan. Hij was er blij mee. Een tijdje later: er komt geen gas uit. Ik heb hem wel gevuld, maar hij doet verder niets.

We hadden ergens opgevangen dat Zippo een levenslange garantie geeft op haar produkten. Dat gingen we uittesten. Terug naar de Primera. Die nam de Zippo in. De eigenaresse van de winkel kon zich de verkoop nog herinneren, en beloofde dat ze er alles aan zou doen om weer een werkend toestel te leveren. Maar dat zou wel enige tijd duren, want de vertegenwoordiger was net geweest. We hadden geen haast.

Echter, Sinterklaas naderde en dan zou het wel leuk zijn als de aansteker nu als sinterklaascadeau gegeven kon worden. We informeerden eens bij de Primera. Misschien was die wel zoekgeraakt. Je weet nooit.

Mee nee. De Zippo was onverrichterzake teruggekomen van de eigen werkplaats. Ze konden het euvel niet verhelpen. Inmiddels was de aansteker opgestuurd naar de fabriek van Zippo zelf. Het kon nog wel een tijdje duren.

En jawel hoor: afgelopen zaterdag kon de aansteker opgehaald worden. Gerepareerd. Geheel gratis.

En daarom verdient de eigenaresse van de Primera een warme douche. Nou ja, we hebben haar een taartje gegeven. ‘Voor bij de koffie.’