Het leek de school waar de kleine op zit, een goed idee om haar leerlingen kennis te laten maken/nemen van een heuse boerderij. Vlakbij Tilburg, op de grens met Oisterwijk ligt de Piet van de Meintjeshoeve. Een boerderij die enerzijds functioneert als een echte boerderij met zo’n 70 koeien en 60 kalveren, maar anderzijds groepen schoolkinderen de mogelijkheid biedt kennis op te doen op het gebied van alles rondom de koe. Zie ook http://www.klasseboeren.nl/ Het maximaal aantal kinderen per groep dat wegwijs gemaakt kan worden, is 30.
Gisterochtend was het de beurt aan de klas van de kleine om een bezoek aan de boerderij te brengen. 25 kinderen. Die konden natuurlijk niet in één auto, dus werd aan ouders dan wel grootouders gevraagd of ze konden bijspringen. En zo reden er in onze auto naast de kleine nog twee kindertjes mee.
Natuurlijk kregen de kinderen in de klas al iets over de koe te horen, zodat het niet allemaal heel vreemd zou zijn als ze op de boerderij aankwamen:
De boer begon met een algemeen praatje. Een beetje geschiedenis. Waar het woord ‘hoeve’ in Piet van de Meintjeshoeve vandaan komt. (Van de paarden, meneer) Nee, hoeve is een ander woord voor boerderij. Hij vertelde dat je op boerderijen weliswaar veel verschillende dieren tegenkomt, maar als er koeien rondlopen, dan zul je er geen honden zien. Honden kunnen drager zijn van het neospora-virus. Voor de hond niet erg, maar springt-ie over op de koe, dan veroorzaakt dat miskramen en heeft het negatieve invloed op de melkproduktie.
Hij liet zien hoe de koeien in vroeger tijden gemolken werden.
Later zouden we zien hoe de koeien tegenwoordig gemolken worden, althans de ruimte waarin dit gebeurt. Veel efficiënter natuurlijk, een aantal koeien tegelijk.
Tijd om naar buiten te gaan. Een tractor is natuurlijk altijd iets imposants. Achter de tractor was in het donker een aanhangwagen verscholen. Als die vol zit met veevoer dan helt de tractor achterover. Vandaar de tegenwichten aan de voorkant om de tractor in balans te houden.
Het verschil tussen stro en hooi werd ook uitgelegd:
(Hooi is gedroogd gras, stro is een verzameling stengels van vnl tarwe en gerst)
Kalfjes van zes dagen:
Kalfjes krijgen een dag of twee, drie nog moedermelk. Na die tijd krijgen ze melkpoeder aangelengd met warm water. Die melk werd nu natuurlijk gegeven op het moment dat de groep dat van dichtbij mee kon maken.
Een mooie gelegenheid om het kalfje te aaien.
De kalfjes die binnen staan, zijn al iets ouder. Die krijgen ook al ander voedsel:
Op naar de koeien. Die krijgen weer ander voer. Samengeperst maiskolfvoer:
Of samengeperst kunstgrasvoer.
Ieder nam haffeltjes kunstgrasvoer mee naar de koeien. De één gooide het voer ergens richting de koe, maar de kleine was niet bang:
Het komt natuurlijk voor dat de koe jeuk heeft. Er hangt een borstel die regelmatig ronddraait. De koeien vinden het heerlijk om daar dan langs te lopen.
Uiteindelijk komt alle melk die gemolken wordt, in een grote tank terecht. Eens per week komt een auto van Campina de tank legen.
Nu staan de koeien nog binnen. In verschillende regio’s in het land zijn er al koeien van stal gehaald. Die hebben al gesprongen in de wei. (Rokjesdag voor de koe)
Volgende week gaan deze koeien naar buiten:
Het was een leuke, leerzame ochtend.
haha Bertie, ik zie al zo’n schurkborstel in de slaapkamer hangen.
Alle kindertjes genoten trouwens.
De begeleiders genoten ook, lien.
Wat een goed initiatief; dat zou ik zelf nog wel mee willen maken. De kleine genoot er van zo te zien.
Dat van die schurkborstel was nieuw voor me. Zo’n ding zou ik ook wel in de kamer willen hebben maar echtgenoot verwijst me naar de koeienstal 🙂
Dat is wel even andere koe(k) dan een kinderboerderij. Leuk inderdaad voor de kinderen én hun begeleiders.