In deze periode zijn er veel basisscholen en peuterspeelzalen, die een open dag organiseren. Om de ouders een indruk te geven hoe hun kinderen de lessen, dan wel uren doorbrengen. Het gaat nog niet zover dat hele lesmethodes uit de doeken gedaan worden, maar een tipje van de lesaanpak wordt wel opgelicht.
De peuterspeelzaal waar ons kleinood sinds kort op zit, organiseerde ook een open dag, nou ja, een open avond. Overdag werden de peuters nog beziggehouden met plakken en knippen, thema carnaval, en met summier tellen. Of met een vrije keuze…..legpuzzel, lego, tekenen. Intussen werden de kinderen warm gemaakt met het idee, dat ze begin van de avond terug zouden komen. Dan zouden hun ouders eens zien wat ze allemaal konden….
Maar ja, hoe gaat dat: moeder is druk aan het koken voor de rest van het gezin, of moet werken. Vader komt net terug van het werk, of is nog aan het werk. Of er zijn andere afspraken, die geen uitstel dulden. Kortom, veel ouders hadden geen tijd om naar de verrichtingen van hun zoon of dochter te kijken. Zo ook in het geval van onze kleine. Moeder was om 16.00 uur begonnen met werken, en vader kon niet eerder van zijn werk weg. Of wij, als grootouders in hun plaats wilden gaan.
Wij waren niet de enige grootouders. De open avond kende een hoog opa en oma gehalte. Maar ja, in feite zijn het ook voornamelijk de opa of oma die de peuters van school halen.
Het was leuk om te zien hoe in de verschillende klassen de juf of meester enigszins een eigen stempel op de klasindeling drukte, en op de manier van lesgeven. Er was daar op de peuterspeelzaal wel een soort rode draad, maar echte uniformiteit was er niet….dat mag ik wel.
Nee, deze spielerei met verf met verbluffend resultaat werd niet gedaan op de peuterspeelzaal: