De mensen om ons heen verklaren ons voor gek: we hebben een aparte internetaanbieder, een aparte kabelaanbieder voor de TV en een aparte telefoonaanbieder. Per maand zijn we zo’n 85 euro kwijt aan die aanbieders, exclusief de gesprekskosten van de telefoon. Daar kan flink op bezuinigd worden.
Overstappen op een drie-in-één pakket bijvoorbeeld, bij welke aanbieder dan ook. KPN, HetNet, Tele2, Ziggo. Nou ja, flink…..bij KPN scheelt dat slechts 10 euro per maand. Bovendien komt het internetgedeelte er dan bekaaid vanaf. HetNet lijkt aardig, maar die rekent eenmalige kosten van 120 euro. Tele2 maakt reclame met de slogan dat ze het best uit de bus komen bij de consumentenbond. De prijs is met 40 euro per maand inderdaad de laagste voor de drie onderdelen. De internetdownloadsnelheid is ook flink (20 Mb/sec). Je krijgt echter maar 1 emailadres, en de contractduur is 1 jaar. Ziggo kent voor zijn Alles-in-één pakket drie mogelijkheden. De verschillen zitten in de internetdownloadsnelheid en de uploadsnelheid. Die lopen op van 1Mb/0,15Mb naar 10Mb/1,5Mb en 20Mb/3Mb per seconde. De prijzen van 39,95 euro per maand naar 49,95 euro en 64,95 euro per maand. Ziggo klinkt het aantrekkelijkst. Als we kiezen voor de middelste, dan scheelt ons dat zo’n 35 euro per maand.
Ik heb echter nog wat twijfels:
– de administratieve toestanden die bijna nooit in één keer goed lopen.
– bij mensen die overgestapt zijn op Ziggo Alles-in-één is de telefoon vaak het kind van de rekening. Dat gaat nooit in één keer goed. Of ze kunnen niet gebeld worden, of de telefoon doet het helemaal niet…..met allerlei excuses van de kant van Ziggo natuurlijk, maar dat schiet niet op. Ziggo gaat ervan uit dat mensen toch wel een mobiel hebben, maar ik wil mensen niet dwingen om naar een mobiel nummer te bellen, da’s veel duurder. Bij ons is de telefoon nog steeds iets dat vaak gebruikt wordt, en dan willen we zelf ook niet van de mobiel afhankelijk zijn.
– het feit dat wanneer internet plat ligt, dat je dan ook niet meer kunt telefoneren, dat is ook zo iets…..
– en die TV: digitale televisie is het helemaal tegenwoordig. Ik vraag me echter af of digitale televisie überhaupt wel mogelijk is op onze TV, want die is al best wel oud. Met datgene dat analoog geboden wordt zijn we echter dik tevreden….
Ik zal in ieder geval een e-mailtje naar Ziggo sturen, met vragen en twijfels….
Ik ben toch blij dat wij de enigen niet zijn. Neemt niet weg, dat ik toch een e-mailtje naar Ziggo zal sturen, dat kan nooit kwaad…..
Ik durf er ook nog niet aan. Ben bang voor héél veel problemen.
Je bent niet de enige. Wij doen het ook met drie aanbieders. Risicospreiding noem ik dat. Het valt nooit allemaal tegelijk uit. Ik heb het nog niet zo op die VOIP. Het is wat je zegt, als internet plat ligt, ligt je telefoon verbinidng er ook uit.
Je moet je bij bijvoorbeeld Tele2 niet blindstaren op die 20Mb. Het is TOT 20Mb en de werkelijke snelheid is afhankelijk van een paar factoren. Om te beginnen moet je adslaansluiting van de goede soort zijn, anders kom je echt niet verder dan 8Mb. Dat er maar één emailadres wordt vergeven is niet zo’n probleem. Zo te zien heeft het ei een eigen domein en daar kan hij waarschijnlijk zoveel adressen op verzinnen als hij maar wil.
Digitale tv kan op jouw toestel ook. Dat is alleen maar een apparaat om de boel weer te geven. Het gaat om de ontvangst.