De mensen om ons heen verklaren ons voor gek: we hebben een aparte internetaanbieder, een aparte kabelaanbieder voor de TV en een aparte telefoonaanbieder. Per maand zijn we zo’n 85 euro kwijt aan die aanbieders, exclusief de gesprekskosten van de telefoon. Daar kan flink op bezuinigd worden.

Overstappen op een drie-in-één pakket bijvoorbeeld, bij welke aanbieder dan ook. KPN, HetNet, Tele2, Ziggo. Nou ja, flink…..bij KPN scheelt dat slechts 10 euro per maand. Bovendien komt het internetgedeelte er dan bekaaid vanaf. HetNet lijkt aardig, maar die rekent eenmalige kosten van 120 euro. Tele2 maakt reclame met de slogan dat ze het best uit de bus komen bij de consumentenbond. De prijs is met 40 euro per maand inderdaad de laagste voor de drie onderdelen. De internetdownloadsnelheid is ook flink (20 Mb/sec). Je krijgt echter maar 1 emailadres, en de contractduur is 1 jaar. Ziggo kent voor zijn Alles-in-één pakket drie mogelijkheden. De verschillen zitten in de internetdownloadsnelheid en de uploadsnelheid. Die lopen op van 1Mb/0,15Mb naar 10Mb/1,5Mb en 20Mb/3Mb per seconde. De prijzen van 39,95 euro per maand naar 49,95 euro en 64,95 euro per maand. Ziggo klinkt het aantrekkelijkst. Als we kiezen voor de middelste, dan scheelt ons dat zo’n 35 euro per maand.

Ik heb echter nog wat twijfels:
– de administratieve toestanden die bijna nooit in één keer goed lopen.
– bij mensen die overgestapt zijn op Ziggo Alles-in-één is de telefoon vaak het kind van de rekening. Dat gaat nooit in één keer goed. Of ze kunnen niet gebeld worden, of de telefoon doet het helemaal niet…..met allerlei excuses van de kant van Ziggo natuurlijk, maar dat schiet niet op. Ziggo gaat ervan uit dat mensen toch wel een mobiel hebben, maar ik wil mensen niet dwingen om naar een mobiel nummer te bellen, da’s veel duurder. Bij ons is de telefoon nog steeds iets dat vaak gebruikt wordt, en dan willen we zelf ook niet van de mobiel afhankelijk zijn.
– het feit dat wanneer internet plat ligt, dat je dan ook niet meer kunt telefoneren, dat is ook zo iets…..
– en die TV: digitale televisie is het helemaal tegenwoordig. Ik vraag me echter af of digitale televisie überhaupt wel mogelijk is op onze TV, want die is al best wel oud. Met datgene dat analoog geboden wordt zijn we echter dik tevreden….

Ik zal in ieder geval een e-mailtje naar Ziggo sturen, met vragen en twijfels….