Een aantal jaren geleden hebben we ons door een kennis laten overhalen om bij TNS-Nipo in een soort enquête-panel zitting te nemen. Aan het begin van elke maand krijg je via de e-mail een oproep om een screeningtest in te vullen. TNS-Nipo heeft verschillende opdrachtgevers. Door vooraf vragenlijsten rond te sturen, wordt bekeken of je wel of niet tot de doelgroep behoort. Later in de maand krijg je al dan niet een specifiekere enquête toegestuurd. Allemaal via internet.

Na invulling krijg je als beloning Nipo-punten. Die punten kun je laten toekomen aan een goed doel, dan hebben je punten een equivalentwaarde in euro’s. Je kunt ze ook laten bijschrijven bij het potje ‘Bol.com’ bijvoorbeeld, of ‘Blokker’. Heb je 66 punten, dan krijg je een tegoedbon ter waarde van 10 euro. Zo hebben we inmiddels al aardig wat via Bol.com met korting kunnen kopen, of bij de Blokker. Ik heb me ook nog wel waardebonnen voor de Free Recordshop laten uitkeren, maar daar word je niet vrolijk van…van wat je daar kunt kopen. Nee, niet mijn smaak.

Je hoort wel eens in het nieuws: uit onderzoek door het Nipo is gebleken, dat…..nou, voor dat soort onderzoeken zijn wij nog nooit gevraagd. In feite krijgen we heel veel op het gebied van reclame te verwerken, of van hoe er tegen een bepaald bedrijf aangekeken wordt.
Dan beginnen ze met de vraag: welke banken kent u allemaal…..uiteindelijk gaat het alleen nog maar over de ING-bank. Het maakt niet uit of jezelf iets met die bank te maken hebt, het gaat erom hoe je er tegenaan kijkt.
Af en toe krijg ik per post het één en ander toegestuurd. Dan mag ik een week lang op mijn werk bijhouden welke poststukken we krijgen, en van welk postbedrijf. TNT Post, Sandd, Select Mail. Kijken of er in loop der tijd verschuivingen op dat gebied plaatsgevonden hebben….Na zo’n opdracht heb je snel een waardebon van 10 euro. Da’s wel leuk.
Laatst kreeg ik een oproep om een formulier in te vullen over ‘radio’. Ah, leuk, dacht ik…..maar ik had beter moeten weten: de Ster had een reclameboodschap gemaakt voor de radio, waarin ze ondernemers duidelijk maakt dat het prima adverteren is tijdens het WK Voetbal. Dat het niet uitmaakt of Oranje nu speelt of niet, gekeken wordt er toch. Je krijgt het te horen, en dan moet je die boodschap gaan ontleden: is-ie duidelijk, valt-ie op, komt-ie over, enzovoorts.

Ik worstel me er altijd maar doorheen. Reclames…..zelden blijven ze bij mij hangen. Ik heb niks met reclames, maar ja, wie wel eigenlijk….?