Een aantal jaren geleden hebben we ons door een kennis laten overhalen om bij TNS-Nipo in een soort enquête-panel zitting te nemen. Aan het begin van elke maand krijg je via de e-mail een oproep om een screeningtest in te vullen. TNS-Nipo heeft verschillende opdrachtgevers. Door vooraf vragenlijsten rond te sturen, wordt bekeken of je wel of niet tot de doelgroep behoort. Later in de maand krijg je al dan niet een specifiekere enquête toegestuurd. Allemaal via internet.
Na invulling krijg je als beloning Nipo-punten. Die punten kun je laten toekomen aan een goed doel, dan hebben je punten een equivalentwaarde in euro’s. Je kunt ze ook laten bijschrijven bij het potje ‘Bol.com’ bijvoorbeeld, of ‘Blokker’. Heb je 66 punten, dan krijg je een tegoedbon ter waarde van 10 euro. Zo hebben we inmiddels al aardig wat via Bol.com met korting kunnen kopen, of bij de Blokker. Ik heb me ook nog wel waardebonnen voor de Free Recordshop laten uitkeren, maar daar word je niet vrolijk van…van wat je daar kunt kopen. Nee, niet mijn smaak.
Je hoort wel eens in het nieuws: uit onderzoek door het Nipo is gebleken, dat…..nou, voor dat soort onderzoeken zijn wij nog nooit gevraagd. In feite krijgen we heel veel op het gebied van reclame te verwerken, of van hoe er tegen een bepaald bedrijf aangekeken wordt.
Dan beginnen ze met de vraag: welke banken kent u allemaal…..uiteindelijk gaat het alleen nog maar over de ING-bank. Het maakt niet uit of jezelf iets met die bank te maken hebt, het gaat erom hoe je er tegenaan kijkt.
Af en toe krijg ik per post het één en ander toegestuurd. Dan mag ik een week lang op mijn werk bijhouden welke poststukken we krijgen, en van welk postbedrijf. TNT Post, Sandd, Select Mail. Kijken of er in loop der tijd verschuivingen op dat gebied plaatsgevonden hebben….Na zo’n opdracht heb je snel een waardebon van 10 euro. Da’s wel leuk.
Laatst kreeg ik een oproep om een formulier in te vullen over ‘radio’. Ah, leuk, dacht ik…..maar ik had beter moeten weten: de Ster had een reclameboodschap gemaakt voor de radio, waarin ze ondernemers duidelijk maakt dat het prima adverteren is tijdens het WK Voetbal. Dat het niet uitmaakt of Oranje nu speelt of niet, gekeken wordt er toch. Je krijgt het te horen, en dan moet je die boodschap gaan ontleden: is-ie duidelijk, valt-ie op, komt-ie over, enzovoorts.
Ik worstel me er altijd maar doorheen. Reclames…..zelden blijven ze bij mij hangen. Ik heb niks met reclames, maar ja, wie wel eigenlijk….?
Ja, Xiwel, de kranten hebben het zwaar te verduren. Een paar dagen geleden werd ik opgebeld door het AD. Ooit had ik een proefabonnement op die krant genomen, maar niet verlengd. Nu boden ze me niet alleen korting op het abonnement aan, maar ook nog één of andere DVD-speler. Geen gewone in ieder geval. Je houdt het niet voor mogelijk. In de VPRO-gids van deze week zit een aanbieding van De Groene Amsterdammer. 5 weken geheel gratis. Stopt automatisch. Hier ben ik wel op ingegaan. Meerdere mensen met mij, denk ik. Ik vraag me af in hoeverre De Groene Amsterdammer deze investering terug verdient.
Marlou, we hebben geen NEE-sticker op de brievenbus, omdat partner heel af en toe bepaalde folders wil nakijken. Die folders kan ze dan vinden in wat wij het ‘voorgeborgte’ noemen, de stapel die op de nominatie staat om in de papierkliko te verdwijnen. Ik kijk er nooit in….
Wat de reclames op TV betreft: is het je nooit opgevallen dat als de ene zender reclame heeft, dat de andere zender ook reclame heeft? Het loopt niet helemaal synchroom, maar toch….je komt van de regen in de drup. De publieke zenders kijken wat dat betreft prettiger.
Bertie, ik probeer de lijsten toch wel zo serieus mogelijk in te vullen, maar er zijn inderdaad momenten dat ik denk: en nu vul ik alleen de gulden middenweg in, of ‘weet niet’. Dan ben je ook snel klaar.
De radioreclames zijn het ergste; ze moeten het zonder beeld doen en krijsen maar raak, waardoor ze het tegenovergestelde bereiken: ‘dit koop ik dus nooit’ denk je dan.
De lijsten van het NIPO vul ik altijd vlugvlug in en wacht daarna geduldig op de cadeaubonnen:-)
Ha die Gerrit,
ik zou te weinig geduld hebben, hoewel de waardebonnen me wel lokken.
Maar nee… jij mag het doen!
Met reclames is het meestal zo, dat ik meteen verder zap.
Folders die ik in de bus krijg spit ik weer wel door naar aanbiedingen.
Want ja: ons bint zunig!
groet van Marlou
.
Voor de reclame ben ik een vreselijk iemand. Vrijwel geen enkele soort werkt. Ze kunnen echter wel met infantiele reclames er voor zorgen dat ik iets absoluut niet koop. Er komt dus geen enkele wasverzachter in huis en ook Duracell kan het vergeten.
Ik zie of hoor inmiddels bitter weinig reclames. TV-kijken doe ik on-demand en daarbij staan domeinen als doubleclick in de lijst van verboden websites.
Ooit wel een keer een aardige ‘callportage’ gehad. Ik werd gebeld voor een onderzoek en kon aan het einde een presentje krijgen. Nou had ik de tijd en riep vraag maar op. Het ging er om of ik kranten las, wat ik in de krant las en welke kranten ik las. Halverwege draafde ik een beetje door en zei alles is wel zo’n beetje OK, behalve de Telegraaf. Die krant stinkt, je krijgt er vieze handen. Alles wat ze er bij liegen is wel netjes onderstreept of invers gedrukt. Je snapt het al. Ik kon dus fluiten naar mijn presentje. 🙂
Tegenwoordig lees ik overigens de kranten in de bieb. Dat is veel makkelijker. Ze bergen ze netjes in vakjes op en er is een ruime goedverlichte leestafel met regelmatig gezellige mensen. En het kost niets en later geen gesleep met oud papier. Daar hoor ik nu nooit eens reclame voor.