Vorig jaar heeft de Wereldwinkel een nieuw PIN-apparaat aan moeten schaffen. Niet omdat het apparaat kapot zou zijn, maar vanwege strengere eisen die aan het apparaat gesteld worden. Moet minder fraudegevoelig zijn. Bovendien verdwijnt op den duur het pasje met de magneetstrip uit het betaalsysteem. Er komen andere pasjes, de manier van betalen wordt anders. Je gaat het pasje in het apparaat steken. Betaling geschiedt via een soort chip. Het nieuwe pinnen volgens Europese normen.

Voorheen hadden we met één partij te maken, het CCV. deze leverde het apparaat, loste eventuele storingen op, en zorgde ervoor dat bedragen van de PIN- en chiptransacties keurig netjes op de gekoppelde bankrekening kwamen te staan.
Nu levert het CCV het apparaat, en lost eventuele storingen op. Voor de transacties moesten we een apart contract bij de Rabobank tekenen. So far, so good.

Tot een paar weken geleden. Er kan opeens niet meer gechipt worden. Volgens het CCV betreft dat geen storing in het apparaat, maar heeft de Rabobank de stekker uit de chipovereenkomst getrokken. Tenslotte moet op den duur de gleuf waar nu de kaart in gaat om te chippen, op een andere manier gebruikt gaan worden. Dat zou gaan conflicteren met de oude manier van chippen. Vandaar.

Ach, op zich is het geen ramp. Er zijn niet zo gek veel mensen die chippen. Het gaat meer om de service die je kunt bieden.

Waar ik wel mee zit, is dat de Rabobank niet even waarschuwt van: mensen, denk eraan, dit en dat gaat er gebeuren…..Bovendien betalen we de Rabobank niet alleen per transactie geld, maar betalen we ook nog eens abonnementskosten voor het kunnen laten pinnen en chippen van de mensen. Hoe gaan we dat oplossen, Rabobank? Welk deel van de abonnementskosten krijgen we gerestitueerd, Rabobank, omdat er niet meer gechipt kan worden?

Welnu, daar wordt nu intern over beraadslaagd….u zult nog van ons horen.

Update 28 mei 2010:

De Rabobank heeft gebeld.
Er blijkt ergens in de kleine lettertjes van het contract een regeltje te staan, dat tzt het chipcontract ontkoppeld wordt. We kunnen een nieuw contract tekenen, waarbij de mogelijkheid tot chippen zolang geboden wordt, want het chippen gaat echt tot het verleden behoren. (Ja, doe dat maar.)
Wat het abonnement betreft: pinnen en chippen of alleen pinnen, dat maakt voor het abonnement niet uit…..de hoogte blijft hetzelfde. Het was degene die ik aan de lijn had, niet helemaal duidelijk hoe het zat….en dat met die kleine lettertjes…daar hebben ze zelf ook naar moeten zoeken.

Ja nee, sorry voor het ongemak….