Er kwam iemand de winkel binnenlopen die onderzoek deed naar hoe de ingekochte producten bij de verschillende winkels komen.
In ons geval geschiedt dat door een vrachtauto die eens in de twee weken de bestelde spullen aan de voordeur aflevert. Nu, in de zomer worden chocola-producten met een koelwagen gebracht. Eens in de zoveel tijd gaan we zelf op pad met de VW Transporter.
Hij deed onderzoek in opdracht van een koeriersbedrijf, de Binnenstadservice. Dit bedrijf heeft aan de rand van Tilburg, industrieterrein Loven, een pand betrokken, vanwaaruit het de bedoeling is om alle goederen in ontvangst te nemen die voor winkels in het centrum bedoeld zijn, en die goederen dan op haar beurt verder te distribueren met electrische auto’s en bakfietsen. Het centrum wordt op deze manier ontlast van de vrachtauto’s. Schoon vervoer wordt ingezet voor verdere distributie.
Het idee is inderdaad leuk. De consequentie is wel dat een extra schakel in het logistieke proces gecreëerd wordt. Dat maakt het geheel er niet goedkoper op…ja nee, de kosten worden doorberekend aan de winkelier, maar dat zal niet zoveel zijn (op hun site staat zelfs dat in ontvangst nemen van de goederen, en doorsluizen van diezelfde goederen gratis is, maar dat zal wel achterhaald zijn, want op de achtergelaten folder wordt melding gemaakt van zeer geringe kosten). Kijk meneer, je moet af en toe wat over hebben voor het milieu.
Dat ben ik met hem eens. Het zal de vervoerder van Fair Trade Original niets uitmaken of hij naar onze winkel moet rijden, of naar industrieterrein Loven. Hoe staat het echter met de producten: wanneer krijgen wij ze in de winkel? Wordt dat weer een dag later? De dozen worden geleverd op retourpallets. Hoe werkt dat straks? De goederen zouden verzekerd zijn, maar in hoeverre wordt een gedeelte van de verzekeringskosten afgewenteld op de winkelier? Slechts het doorsluizen van de goederen zou tegen zeer geringe kosten gaan. Voor andere handelingen worden marktconforme prijzen gehanteerd.
Kortom: eigenlijk is het een puur commercieel bedrijf, met oog voor het milieu als basis voor hun bedrijfsvoering.
Wat ons betreft: er kleven nogal wat haken en ogen aan een eventuele samenwerking. Als winkel zitten we niet te wachten op een duidelijk extra kostenpost, of op meer administratieve rompslomp….
Xiwel, samenwerken met andere winkels is voor de wereldwinkel lastig te realiseren. Ze is toch een vreemde eend in het winkelgebeuren, als het gaat om het productassortiment. Jouw voorbeeld van McDonalds en McDrive, ja, dan zou ik ook niet nadenken, dan wordt McDrive een soort overslagpunt. Met het milieu in ons achterhoofd, en een binnenstad zonder al te grote auto’s, lijkt de Binnenstadservice een aardige optie. Er moeten alleen een aantal dingen duidelijk worden.
Marlou, het is wel zo dat de wereldwinkel steeds meer als een normale winkel functioneert. Het soort producten dat ze verkoopt heeft over het algemeen een verantwoordere basis.
Ik kan me er iets bij voorstellen, maar denk dat je zelf de afweging moet maken hoe je dingen oplost. Daarbij mag de gemeente wat mij betreft lastig zijn door krappe binnensteden als een afgesloten winkelcentrum te zien. Dat houdt in dat een oplegger per merk afgeleverde inlegkruisjes voor een winkel niet gaat lukken.
Samenwerken met andere winkels kan een simpele oplossing zijn. Denk aan een drogist die aan de buitenkant van een stad zit en de tandpasta voor 6 winkels laat afeveren. Vervolgens vent die drogist het naar 5 andere drogisten uit per bakfietsje. Kan ook door 1 van die andere drogisten gebeuren. Voor het hoofdtransport is maar 1 keer afleverkosten en die kunnen door de 6 worden gedeeld.
Hier in de stad komt dagelijks een grote vrachtwagen van McDonalds. De chauffeur doet er een kwartier over om dat loeder tussen de voetgangers en fietsers door te wurmen. Ik wandel hem dan ook moeiteloos voorbij. En dat allemaal voor een paar rolcontainers met patat en burgers. Diezelfde McDonalds heeft op 2km aan de grote weg een McDrive. Waarom daar dat spul voor de binnenstad niet even overladen in een klein busje?
Helaas denken gemeentes met een krappe binnenstad dat zij die probleem in 1x voor iedereen moeten oplossen, met bijvoorbeeld vrachtvletten door de grachten of tramlijnen met daarop koelwagens. Leuk maar dat gaat niet lukken. Er is geen algemene pasklare oplossing. Gewoon zelf nadenken en vooral met en door de bedrijven.
Dag Gerrit,
dat kan ik me levendig voorstellen.
Je wilt gewoon lekker je bedrijf runnen en geen gedoe er om heen.
Met een wereldwinkel zou je toch verwachten, dat het niet al te veel rompslomp geeft.
Nou ja…
het leven gaat gewoon door….
Groet en prettig weekeinde van Marlou
.
Ze vragen ons nooit wat….