We zijn ermee opgegroeid, met verkeerslichten. We stapten ons huis uit, we liepen naar school. Halverwege moesten we een kruispunt oversteken. Verkeerslichten zorgden ervoor dat we zonder kleerscheuren aan de overkant kwamen.
Later kwamen aparte oversteeklichten voor de fietsers en de voetgangers. Er werden lussen in de weg gemaakt waardoor lichten gingen reageren op het autoverkeer. Het licht springt bij wijze van spreken op commando op groen als je met de auto aan komt rijden. Voor fietsers en voetgangers komen knopjes om aan te geven dat je over wilt steken, want in de meeste gevallen staat het oversteeklicht standaard op rood.
Verkeerslichten zorgen voor veel gemak, wanneer het druk is. Het verkeer wordt beter gereguleerd. Maar ja, als het niet druk is, cq er helemaal geen verkeer is, en de lichten reageren niet op jouw aanwezigheid, ja dan vraag je jezelf wel eens af: waarom sta ik hier eigenlijk? Zo rijd ik als fietser regelmatig door rood licht. Dat moet kunnen, vind ik. Je moet geen slaaf van de machine worden.
Veel kruispunten worden, waar mogelijk, hoe langer hoe meer vervangen door rotondes. Geen slechte ontwikkeling. Scheelt een hoop ergernis. Ik hoorde vandaag dat er in Sierra Leone helemaal geen verkeerslichten zijn. Lijkt me ook wel apart, maar of het altijd handig is?
Verkeerslichten zijn een slechte oplossing bij gebrek aan beter. Hier in de stad is een verkeerslichtsetje weggehaald en en er is niet iets anders voor terug gekomen. Werkt uitstekend, ierdereen tevreden.
Zelf vind ik het wegjaaglichten. We hebben er hier gelukkig niet veel, maar ik weet wel waar ze allemaal staan en hoe hun regeling is. In de meeste gevallen kan ik ze ontwijken. Vaak hoef ik er niet eens voor om te fietsen en anders maar wel.
Door rood fietsen of lopen doe ik ook als er geen kruisend verkeer is. Maar ik ben ook de eerste die op de fiets stopt om een zebraganger voor te laten. Om te voorkomen dat een auto me op zo’n moment voorbij gaat, ga ik eerst eerst een metertje naar links. Je wilt toch niet dat zo’n onoplettende automobilist per ongeluk een zebraganger aanrijdt die ik voor laat gaan.
Eigenlijk ben ik meer voor de Noord-Amerikaanse lichten, die staan aan de overkant van de weg, net als hier helaas alleen bij de voetgangers. Je kan dus ook van een ander zien hoe het licht staat. Daar heb je vaak maar 2 lichten. 1 voor noord<->zuid en 1 voor oost<->west. Als je van uit noord naar west wilt, dan moet je gewoon wachten tot de stroom oost<->west klaar is en sluit je er achter aan. Daar is geen licht voor en iedereen doet dat zeer netjes.