We zijn ermee opgegroeid, met verkeerslichten. We stapten ons huis uit, we liepen naar school. Halverwege moesten we een kruispunt oversteken. Verkeerslichten zorgden ervoor dat we zonder kleerscheuren aan de overkant kwamen.

Later kwamen aparte oversteeklichten voor de fietsers en de voetgangers. Er werden lussen in de weg gemaakt waardoor lichten gingen reageren op het autoverkeer. Het licht springt bij wijze van spreken op commando op groen als je met de auto aan komt rijden. Voor fietsers en voetgangers komen knopjes om aan te geven dat je over wilt steken, want in de meeste gevallen staat het oversteeklicht standaard op rood.

Verkeerslichten zorgen voor veel gemak, wanneer het druk is. Het verkeer wordt beter gereguleerd. Maar ja, als het niet druk is, cq er helemaal geen verkeer is, en de lichten reageren niet op jouw aanwezigheid, ja dan vraag je jezelf wel eens af: waarom sta ik hier eigenlijk? Zo rijd ik als fietser regelmatig door rood licht. Dat moet kunnen, vind ik. Je moet geen slaaf van de machine worden.

Veel kruispunten worden, waar mogelijk, hoe langer hoe meer vervangen door rotondes. Geen slechte ontwikkeling. Scheelt een hoop ergernis. Ik hoorde vandaag dat er in Sierra Leone helemaal geen verkeerslichten zijn. Lijkt me ook wel apart, maar of het altijd handig is?