Partner heeft een mobiel met een abonnement bij T-Mobile. Zo’n abonnement waarbij je elke maand voor een bepaald bedrag belminuten inkoopt. Aan het eind van de maand wordt de balans opgemaakt. Heb je meer verbruikt, moet je bijleggen, heb je minder kosten gemaakt, dan houd je geld over. Dat geld neem je mee naar de volgende maand.

Onlangs besloot partner mee in de vaart der volkeren te gaan, en schafte een smartphone aan. Er was een mooie aanbieding van de I-Phone 4, gekoppeld aan een abonnement via Vodafone. Nummerbehoud bleek wat lastig. Nu had ze twee abonnementen. Eigenlijk wilde ze het abonnement dat bij T-Mobile loopt, opzeggen, maar ze kwam erachter dat ze op dat mobieltje nog regelmatig gebeld wordt door mensen die niet in haar contactenlijst staan, en die toch belangrijk blijken. Bovendien had ze inmiddels aardig wat tegoed opgebouwd.

Eureka: we gaan het abonnement bij T-Mobile omzetten naar een prepaid-aansluiting. Nog geen vijf minuten met de klantenservice van T-Mobile gebeld, en het was geregeld. Er werd totaal niet moeilijk gedaan.

We snappen nu waarom: er kwam een bevestigingsbrief binnen, waarin stond dat zodra het abonnement omgezet is naar de prepaid-module het tegoed dat op dat moment resteert, vervalt. Dat tegoed steekt T-Mobile dus gewoon in haar zak. Wij gingen ervan uit, dat het opgebouwde tegoed het startgeld voor de prepaid-aansluiting was.
Oké, T-Mobile stort wel €5,- beltegoed op de simkaart, maar rekent voor de omzetting van abonnement naar prepaid €10,-.

Zo komt T-Mobile wel heel makkelijk aan haar winst.