Soms krijgen we bij de WereldWinkel poststukken die onvoldoende gefrankeerd blijken, of zelfs helemaal niet gefrankeerd. Zo’n poststuk wordt dan vergezeld van een servicekostenkaart, waarop een betaalcode staat (overeenkomend met de betaalcode op de sticker die geplakt is op het foutief gefrankeerde poststuk) en een bedrag dat bijbetaald moet worden. De TNT Post noemt het geen boete, maar een bijdrage in de service die geleverd wordt, omdat het poststuk toch bezorgd is. Als ontvanger kun je weigeren te betalen, maar dan moet je het poststuk mee terug sturen, samen met de servicekostenkaart. Wij, als WereldWinkel, doen meestal niet moeilijk, en betalen gewoon wat er betaald moet worden.
Van de week kregen we weer te maken met een – in de ogen van de postbezorger – niet gefrankeerd poststuk. Sticker op de kaart, vergezeld van een servicekostenkaart. Te betalen: €0,88. Op de kaart stond echter in de rechter bovenhoek: TNT Post, Port betaald.
Aan de balie van het postkantoor kreeg ik ‘paarse krokodil’ gevoelens: als de kaart vergezeld is van een servicekostenkaart, is het fout, en zul je moeten betalen…..maar hier heb je telefoonnummer van TNT Post zelf.
‘Port betaald’ stukken komen alleen bij zakelijke post voor. En zakelijke post gaat via een ander kanaal dan via de rode brievenbussen waar iedereen (lees: elke particulier) zijn of haar post in kan werpen ter verzending. Wordt een ‘port betaald’ stuk in de rode brievenbus aangetroffen, dan is de kans groot dat iemand kaarten of enveloppen van zijn of haar baas achterovergedrukt heeft,om op deze manier zelf zijn of haar portokosten niet te hoeven betalen. Bewijzen kun je het evenwel niet. Er kan wel eens een kaart of brief verdwaald zijn. Daarom hoeven wij die 88 cent niet te betalen, maar moet de servicekostenkaart wel teruggestuurd worden, met een opmerking erbij dat het om een ‘port betaald’ stuk gaat.