Ziggo zet het mes in de zenders voor de analoge televisie, zo las ik in de krant. Waren er eerst nog 34, nu kun je nog ‘maar’ 30 zenders analoog ontvangen. Alleen de vier slechtst bekeken zenders hebben we geschrapt, zo is de reactie van Ziggo. Want, ja, we leven in het digitale tijdperk, de digitale zenders daar gaat het om…..dat je daar om de programma’s op die zenders te zien een extra kastje bij nodig hebt, waarvoor je abonnementskosten moet betalen, ach, dat is bijzaak. Elke analoge zender neemt op de kabel net zoveel ruimte in als acht digitale zenders. Wat doe je dan als kabelexploitant, dan werk je de analoge zenders eruit, en vervang je die door een veelvoud aan digitale zenders. Op termijn wil Ziggo toe naar een aanbod van vijftien analoge televisiezenders. Leve de commercie….

Je proeft uit alles wat Ziggo zegt, dat ze vinden dat mensen die nu nog analoog naar de TV kijken, dat die niet meer in de maatschappij staan, dat zijn watjes, die gaan niet mee met hun tijd. Tja…..

Al eerder is de stekker uit de ‘antenne-televiesie’ getrokken, niet door Ziggo, maar door de overheid. De kosten om het mogelijk te maken om via een antenne naar TV te kunnen kijken werden veel te hoog in verhouding tot wie nog op deze manier keek. Wij maakten nog wel gebruik van die mogelijkheid: in onze caravan, die wij in de zomermaanden hadden staan op een boerencamping in de Betuwe. Nederland 1, 2 en 3 konden we ontvangen, we waren de koning te rijk…..

Tegenwoordig draait alles om cijfers. Cijfers zijn altijd wel de basis geweest waarop beleidsmakers hun beleid baseerden, maar tegenwoordig is het wel heel erg. Geen plaats voor sentimenten.

Zelfs niet in de WereldWinkel: jarenlang verkocht de WereldWinkel oploskoffie met het Max Havelaar keurmerk. Bij ons in Tilburg liep dat product best goed, we hadden een vaste groep klanten die voor de oploskoffie ging. Echter, de leverancier bij wie wij als WereldWinkel deze inkopen deden, oordeelde dat de omloopsnelheid van de oploskoffie te gering was, en stopte met de verkoop van dit product. En wij noodgedwongen dus ook. Klanten teleurgesteld. Zoals Ziggo de analoge televisie wegwuift ten faveure van de digitale televisie, zo vond Fair Trade Original dat oploskoffie ‘uit’ was, en dat de koffiepads de toekomst hebben, dat die een goed alternatief vormen. Op zich klopt dat ook wel, maar ze gaan voorbij aan de groep mensen die juist de oploskoffie willen. Die zullen echt geen Senseoapparaat aanschaffen. En mochten ze dat toch gedaan hebben, dan heb je grote kans dat ze hun apparaat terug moeten sturen vanwege ontploffingsgevaar.

Binnen de wereldwinkelbranche wordt alles steeds commerciëler. Bij de productinkoop wordt steeds meer gekeken naar wat de jeugd leuk vindt. De oudere medemens huppelt achter de feiten aan…..want ja, dat zo iemand elke twee weken een bepaald doosje thee komt kopen, en koffie van een bepaald merk, dat is wel leuk, maar commercieel niet interessant. Terwijl ik het aspect van ’trouwe klant’ meer zou benadrukken.

Ik ben dan nog zo, dat als de winkel alleen nog maar goedlopende producten moet gaan verkopen (zoals ons Bestuur wil), dat ik voor de paar klanten die iets willen dat op zich niet zo goed loopt (het betreft hier food-producten), dat ik de betreffende producten apart houd, speciaal voor hen. En mocht de leverancier die producten ook niet meer verkopen, ja dan is het pech, dan heb ik mijn best gedaan althans een paar mensen regelmatig naar de winkel terug te laten keren….Iemand anders zal dat in mijn plaats waarschijnlijk niet doen.

En wat de oploskoffie betreft: op de camping is het wel makkelijk, maar echt lekker vind ik het niet…