De wereldwinkel heeft een girorekening, nou ja, had. Nu heet het betaalrekening, onder de vlag van de ING-bank. (Jaja, ik weet het, de wereldwinkel had beter een rekening kunnen hebben lopen bij de Triodosbank of de ASN-bank, maar die girorekening was er al lang voordat ik er kwam werken. De wereldwinkel in Tilburg is een Stichting. Elke verandering moet gepaard gaan met handtekeningen van mensen uit het Bestuur, er moeten uittreksels uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel aangevraagd worden, en bij de te veranderen situatie meegestuurd worden. We zijn op deze manier al weken bezig met de aanvraag van een klantenpas bij het Office Center. Overstappen naar de Triodosbank bijvoorbeeld leer je zo wel af….)

De ING-bank dus. We kregen keurig netjes een brief in de bus, waarin stond dat de giro opgeheven werd, dat er een naamsverandering kwam, dat ons rekeningnummer wel gewoon gehandhaafd bleef, en dat de afspraken die we hadden met de Postgiro, dat die overgenomen werden door de ING-bank. Nee, er verandert voor u verder niets….

Hoewel, niets?

Op gezette tijden wordt een hoeveelheid contant geld, dat binnenkomt via de verkopen in de winkel, op de eigen rekening gestort. Dat gebeurde tot voor kort bij het postkantoor. Je kwam met je haffeltje vijfjes, tientjes, twintigjes en vijftigjes bij de balie, het geld werd geteld, bedrag gecontroleerd met wat het zou moeten zijn, soms opnieuw geteld, elastiekje om het papiergeld, pas door het pinapparaat, en dat was dat…..geld gestort.

Voor het storten van geld zijn we nu aangewezen op de ING-bank. Echter, geen mannetje achter een balie, nee, er staat nu een telmachine. Langs mijn neus weg, zei ik, dat ik nu snapte waarom er zoveel ontslagen waren bij de ING-bank. Pas in de automaat, toetsen dat je geld wilt storten, en je geld in een opening leggen. Op knopje drukken…..klep gaat dicht, even later weer open…..helft van het geld niet geteld: had je het geld eerst per briefje moeten strijken. Een nieuwe poging met het restant van het geld. En weer blijft er iets achter. Ik ga naar de klantenservicebalie en doe mijn beklag. Hebt u niet een ander briefje van twintig, en een ander briefje van vijf? zo luidt hun vraag. Nee dus. Kunnen jullie er niet gewoon een elastiekje omheen doen, en zelf in een gleuf in de muur werpen, zo opper ik. Maar nee, dan loopt de administratie in de soep…..Ze zullen het zelf nog eens proberen: na een paar verwoede pogingen was het eindelijk gelukt. Het uiteindelijke bedrag klopte ook nog.

Het zal toch niet zo zijn, dat ik, telkens als ik geld moet gaan storten, dat ik eerst naar een stomerij moet om het geld te wassen en te strijken….?