Eind september vorig jaar waren we overgestapt van drie losse abonnementen (internet, televisie en telefoon) naar het drie-in-één pakket van Ziggo. In de praktijk betekende dit dat alleen de telefoon van provider veranderde. De TV ging van analoog naar digitaal. Ik moet zeggen, nu achteraf, dat digitale TV toch wel een genot is. Niet zozeer vanwege al die extra zenders (althans, wat mij betreft), maar vanwege de makkelijke manier om uitzendingen op te nemen, en vanwege UitzendingGemist, mocht je iets vergeten zijn op te nemen.

Bij de overstap kregen we ook een andere modem. Een wifi-modem. Dat was wel handig, want ik had me inmiddels een laptop aangeschaft. Draadloos internetten moest dan ook tot de mogelijkheden horen. Het heeft heel wat voeten in de aarde gahad om zowel de digitale TV naar behoren te laten functioneren, als ook van de laptop te genieten. Een mannetje van Ziggo is aan huis geweest om alles aan te sluiten, maar dat was het niet. Zoon O heeft het werk van het mannetje bekeken, meewarig met het hoofd geschud, een logisch stappenplan uitgevoerd, en voila….alles werkt.

Tot deze week. Eens in de zoveel tijd voert Ziggo groot onderhoud uit. In ons postcodegebied was dat begin van deze week. We werden keurig netjes van te voren op de hoogte gesteld: we zouden wel eens hinder van de werkzaamheden kunnen ondervinden. De werkzaamheden zijn voorbij. De laptop kan geen toegang meer krijgen met het internet. Ook niet na resetten van het modem. Zoon O is weer komen kijken. Nee, het lukte hem ook niet het probleem op te lossen. Hij heeft nog geprobeerd om met zijn mobiel via het modem te internetten, maar ook dat lukte niet. Zijn diagnose: van het wifi-modem doet de wifi-functie het niet meer. De PC via de kabel heeft wel internettoegang.

Ik heb een opmerking/klacht hierover naar Ziggo gemaild. Een andere wifi-modem zou nog onder de garantie moeten vallen. We zullen eerst maar afwachten welk antwoord hierop komt.

Ik heb nog aan opbellen gedacht, maar dan kom je bij de klantenservice terecht, en ja, die mensen kunnen alleen maar adviseren om je modem te resetten. Daarna word je van de ene afdeling doorgeschakeld naar de andere.
Even tussendoor: mijn adviseur bij het sollicitatiegebeuren kwam laatst met de opmerking dat UPC mensen zocht bij de helpdesk. Ik zei, dat ik daar toch niet technisch genoeg voor ben. Al die mensen met hun specifieke problemen. Maar nee, ze had geïnformeerd: technische kennis was niet vereist. Als iemand belde, moest je de meest voor de hand liggende oplossingen aandragen, zoals bijvoorbeeld het resetverhaal, of kijken of alles goed aangesloten zit. Verder moest je verstand van doorschakelen hebben. Echt, het werd gezegd. Als helpdeskmedewerker bij UPC moest je vooral verstand hebben van doorschakelen. Bij Ziggo zal het dan niet veel beter zijn…

Kortom: we hebben nog een lange weg te gaan, voordat het laptopprobleem opgelost is.

UPDATE: (ook als antwoord op de reactie van Ximaar)

Inmiddels antwoord gekregen van Ziggo. Na wat inleidende opmerkingen over storingen door draadloze telefoons en over de afstand van de laptop tot het modem, werd gesuggereerd om een stappenplan te volgen om het draadloze deel opnieuw in te stellen, met IP-nummer van het modem, gebruikersnaam en wachtwoord. Voorlopig werkt het weer, maar komende dinsdag staat weer wat onderhoud gepland, dus we wachten nog even af. In ieder geval weet ik dan hoe het probleem opgelost moet worden.