Eind september vorig jaar waren we overgestapt van drie losse abonnementen (internet, televisie en telefoon) naar het drie-in-één pakket van Ziggo. In de praktijk betekende dit dat alleen de telefoon van provider veranderde. De TV ging van analoog naar digitaal. Ik moet zeggen, nu achteraf, dat digitale TV toch wel een genot is. Niet zozeer vanwege al die extra zenders (althans, wat mij betreft), maar vanwege de makkelijke manier om uitzendingen op te nemen, en vanwege UitzendingGemist, mocht je iets vergeten zijn op te nemen.
Bij de overstap kregen we ook een andere modem. Een wifi-modem. Dat was wel handig, want ik had me inmiddels een laptop aangeschaft. Draadloos internetten moest dan ook tot de mogelijkheden horen. Het heeft heel wat voeten in de aarde gahad om zowel de digitale TV naar behoren te laten functioneren, als ook van de laptop te genieten. Een mannetje van Ziggo is aan huis geweest om alles aan te sluiten, maar dat was het niet. Zoon O heeft het werk van het mannetje bekeken, meewarig met het hoofd geschud, een logisch stappenplan uitgevoerd, en voila….alles werkt.
Tot deze week. Eens in de zoveel tijd voert Ziggo groot onderhoud uit. In ons postcodegebied was dat begin van deze week. We werden keurig netjes van te voren op de hoogte gesteld: we zouden wel eens hinder van de werkzaamheden kunnen ondervinden. De werkzaamheden zijn voorbij. De laptop kan geen toegang meer krijgen met het internet. Ook niet na resetten van het modem. Zoon O is weer komen kijken. Nee, het lukte hem ook niet het probleem op te lossen. Hij heeft nog geprobeerd om met zijn mobiel via het modem te internetten, maar ook dat lukte niet. Zijn diagnose: van het wifi-modem doet de wifi-functie het niet meer. De PC via de kabel heeft wel internettoegang.
Ik heb een opmerking/klacht hierover naar Ziggo gemaild. Een andere wifi-modem zou nog onder de garantie moeten vallen. We zullen eerst maar afwachten welk antwoord hierop komt.
Ik heb nog aan opbellen gedacht, maar dan kom je bij de klantenservice terecht, en ja, die mensen kunnen alleen maar adviseren om je modem te resetten. Daarna word je van de ene afdeling doorgeschakeld naar de andere.
Even tussendoor: mijn adviseur bij het sollicitatiegebeuren kwam laatst met de opmerking dat UPC mensen zocht bij de helpdesk. Ik zei, dat ik daar toch niet technisch genoeg voor ben. Al die mensen met hun specifieke problemen. Maar nee, ze had geïnformeerd: technische kennis was niet vereist. Als iemand belde, moest je de meest voor de hand liggende oplossingen aandragen, zoals bijvoorbeeld het resetverhaal, of kijken of alles goed aangesloten zit. Verder moest je verstand van doorschakelen hebben. Echt, het werd gezegd. Als helpdeskmedewerker bij UPC moest je vooral verstand hebben van doorschakelen. Bij Ziggo zal het dan niet veel beter zijn…
Kortom: we hebben nog een lange weg te gaan, voordat het laptopprobleem opgelost is.
UPDATE: (ook als antwoord op de reactie van Ximaar)
Inmiddels antwoord gekregen van Ziggo. Na wat inleidende opmerkingen over storingen door draadloze telefoons en over de afstand van de laptop tot het modem, werd gesuggereerd om een stappenplan te volgen om het draadloze deel opnieuw in te stellen, met IP-nummer van het modem, gebruikersnaam en wachtwoord. Voorlopig werkt het weer, maar komende dinsdag staat weer wat onderhoud gepland, dus we wachten nog even af. In ieder geval weet ik dan hoe het probleem opgelost moet worden.
Ximaar heeft makkelijk praten, hij weet het e.e.a. van electronica. En jij misschien ook.
Wanneer je afhankelijk bent van de ronkende advertenties weet je echt niet wat het beste is.
Zelf zit ik in een kleine UPC-enclave met rondom Ziggo. UPC was hier een ware ramp en die heb ik dan ook de deur uitgeschopt. Van Ziggo hoor ik betere verhalen. Nu heb ik gewoon internet van een spotgoedkope provider (13,95 p/mnd) die zelfs een jaar failliet was en toch keurig ADSL2+ bleef leveren. Daarmee kan ik prima HD kijken via ZDF. Telefonie heb ik nog ouderwets, maar met CPS/CS zodat ik voor gesprekken bijna niets betaal, denk aan 1 cpm naar mobiele nummers in de USA. Voor dat bedrag ga ik niet rommelen met Skype.
Ik heb een gewoon ADSL-modem, maar weet wel dat er heel wat instellingen in zo’n modem mogelijk zijn. Je zult er ook het draadloos mee uit- en in kunnen schakelen. Zal toch niet zo zij dat die om wat voor reden dan ook uitgeschakeld is? Heb je een modem IP-nummer en wachtwoord?
Dat het maar vlug in orde komt. Vervelend maar je kunt niet meer doen dan aandringen. Wij hebben Ziggo voor de tv en HetNet voor de rest. We laten het zo al vind ik het duur.
Over helpdesks gesproken; ik ken een meisje dat, voorzien van een LNHO-diploma en een computercursusje, begon bij Packard Bell, ongeveer tien jaar geleden. Ze kreeg een korte interne opleiding en zodra het te moeilijk werd schakelde ze door naar een van de ‘echte’ techneuten of ze probeerde de klant een prijzig contract aan te smeren voor hulp aan huis. Zo luidde de opdracht.
Met betere papieren kon je opklimmen; om de medewerkers te begeleiden.
Het zal nu niet veel beter zijn.