Alweer enige tijd geleden zijn we overgestapt naar het 3-in-1 principe. TV, telefoon en internet. Dat brachten we onder bij Ziggo. De PC ligt nog aan een kabel, maar de laptop en Ipad gaan draadloos. We hebben dus een Wifi-modem. Om de telefoon van analoog naar digitaal over te schakelen, moesten kabeltjes vervangen worden. De oude KPN-uitgang voldeed niet meer. Alles weggewerkt achter een verplaatsbare kast. De kabel van modem naar PC was ook niet zichtbaar.
Lange tijd ging het goed. Op het hikken van de TV na. Dat schijnt erbij te horen, bij digitale TV. Het beeld mag dan wel helderder zijn bij digitale TV, maar het geluid bij de analoge TV was toch een stuk prettiger. Maar toen ging Ziggo enkele updates uitvoeren: de snelheid werd verhoogd, wifispots deden haar entree, en meer kleinere aanpassingen. Werkzaamheden in onze buurt werden keurig van te voren aangekondigd. Gevolg van deze werkzaamheden was dat op bepaalde momenten de wifi er plots mee ophoudt. Of, dat wanneer je gebeld had, dat daarna de wifi het niet meer deed. Om de wifi weer aan de praat te krijgen, moest de kast verschoven, en de modem gereset.
Zo ging het niet langer. Ziggo gebeld. Die zou een mannetje sturen. Gratis, ‘want service staat hoog in ons vaandel.’
‘O, maar ik zie het al. De modem ligt helemaal verkeerd. Die moet in de meterkast. Daar komt het signaal binnen.’
Alles werd omgebouwd. Maar toen moest er een kabel van de modem in de meterkast naar de PC. De oorspronkelijke kabel was veel te kort. De kabel loopt door de gang naar een hoek in de kamer waar de PC staat. Een wit snoer op een zwarte vloer. Goed wegwerken lukt niet. ‘Moderne tijden, hè!’
‘Hebt u trouwens nog een varkenssnuitje?’ Het telefoongebeuren moest weer in de oude staat hersteld worden. ‘Moderne tijden, hè!’
Nog steeds zijn er momenten dat de wifi er plots mee ophoudt. Niet te voorspellen wanneer. Eén voordeel: om de modem te resetten hoef ik geen kast meer te verplaatsen.
Moderne tijden.
Zelf heb ik de kabel een aantal jaren terug de deur uitgedaan. Wij hebben hier alleen UPC en die maakte er een zootje van. Dikke zwarte balken als iemand door de straat langs de aansluitkast liep. Na 5 keer ‘repareren’ bleef het zo en zag ik het niet zitten om voor internet een destijds akelig duur abonnement bij hen af te sluiten. Kortom alles ging vanaf dat moment via de koperdraad van de KPN. Dat abonnement kost 19 euro per maand (ook veel te duur voor alleen maar een aansluiting). De gesprekskosten doe ik via CPS (0,9 ct/minuut, USA 1 ct/minuut). Gaat gewoon nog buiten de modem om die ik ’s nachts dan ook uitzet. Het internet doe ik via Cambrium voor 14 euro per maand 24mbps. Snel genoeg om er ongestoord HD bij de ZDF mee te bekijken. Sinds de directe uitzending van de NPO via een nieuwe website gaan staat dat beeld regelematig stil. Als ik via een andere weg (URL) kijk is er niets aan de hand. En ook met uitzendig gemist gaat het prima. Eigenlijk kijk ik liever op die manier on-demand en kan zo de ongewenste stukken (bij het Journaal 80%) doorspoelen. Voor mij is deze oplossing voldoende. Overstappen naar 3 in 1 is duurder, maar dan krijg ik ook meer. Dat meer is vooral waar ik voorheen al nooit naar keek. Het gaat vooral duurder worden qua gesprekskosten. In dat geval zou ik die afmoeten kopen voor 15 tot 20 euro per maand afhankelijk van de provider.