Alweer enige tijd geleden zijn we overgestapt naar het 3-in-1 principe. TV, telefoon en internet. Dat brachten we onder bij Ziggo. De PC ligt nog aan een kabel, maar de laptop en Ipad gaan draadloos. We hebben dus een Wifi-modem. Om de telefoon van analoog naar digitaal over te schakelen, moesten kabeltjes vervangen worden. De oude KPN-uitgang voldeed niet meer. Alles weggewerkt achter een verplaatsbare kast. De kabel van modem naar PC was ook niet zichtbaar.

Lange tijd ging het goed. Op het hikken van de TV na. Dat schijnt erbij te horen, bij digitale TV. Het beeld mag dan wel helderder zijn bij digitale TV, maar het geluid bij de analoge TV was toch een stuk prettiger. Maar toen ging Ziggo enkele updates uitvoeren: de snelheid werd verhoogd, wifispots deden haar entree, en meer kleinere aanpassingen. Werkzaamheden in onze buurt werden keurig van te voren aangekondigd. Gevolg van deze werkzaamheden was dat op bepaalde momenten de wifi er plots mee ophoudt. Of, dat wanneer je gebeld had, dat daarna de wifi het niet meer deed. Om de wifi weer aan de praat te krijgen, moest de kast verschoven, en de modem gereset.

Zo ging het niet langer. Ziggo gebeld. Die zou een mannetje sturen. Gratis, ‘want service staat hoog in ons vaandel.’

‘O, maar ik zie het al. De modem ligt helemaal verkeerd. Die moet in de meterkast. Daar komt het signaal binnen.’

Alles werd omgebouwd. Maar toen moest er een kabel van de modem in de meterkast naar de PC. De oorspronkelijke kabel was veel te kort. De kabel loopt door de gang naar een hoek in de kamer waar de PC staat. Een wit snoer op een zwarte vloer. Goed wegwerken lukt niet. ‘Moderne tijden, hè!’

‘Hebt u trouwens nog een varkenssnuitje?’ Het telefoongebeuren moest weer in de oude staat hersteld worden. ‘Moderne tijden, hè!’

Nog steeds zijn er momenten dat de wifi er plots mee ophoudt. Niet te voorspellen wanneer. Eén voordeel: om de modem te resetten hoef ik geen kast meer te verplaatsen.
Moderne tijden.