Gisteravond zijn we naar ‘De Warme Wintershow’ in de Schouwburg van Tilburg geweest. Een voorstelling met Karin Bruers in de hoofdrol, bijgestaan door Christel de Laat (van TorenC), Nol Havens (van VOF De Kunst destijds) en Frans van de Meer (ook wel Ferry van de Zaande). Heel leuk en onderhoudend. Maar daar wil ik het niet over hebben.
Voordat de show begon, kwam iemand het podium op de een praatje ging houden over de Waka Waka lamp. Een lamp met led lichtjes die opgeladen wordt door zonlicht. Prima te gebruiken wanneer je in gebieden bent waar geen stroom is. Er is ook een powerversie, waarbij je je IPhone of IPad kunt opladen. De fabrikant van de Waka Waka lamp heeft een One Buy = One Give away actie: van elke lamp die verkocht wordt gaat er ook een lamp naar de door ebola getroffen gebieden. Een nuttige actie. De lampen zijn in de pauze van de show te kopen.
Echter, als het promoten van deze lamp een podium gegeven wordt vlak voor het begin van de show, wat kunnen we dan in de toekomst verwachten?
In de pauze lagen dan ook A4-tjes met een enquête over deze actie.
Persoonlijk vind ik dat je geen podium moet geven aan dit soort acties.
Maar ja, als ik zie dat iemand ‘irritant’ ingevuld heeft op de vraag hoe men het vond dat iemand het podium opkwam om een product onder de aandacht te brengen, en ‘ja’ op de vraag of men geneigd is om het product te kopen, dan vrees ik dat de conclusie van de evaluatie is, dat dit soort acties vaker gehonoreerd zullen worden.